Miten ytv:n matkalippujen hinta muodostuu veron kanssa? Kaveri osti yöliikenteen kertalipun, jonka hinta on 5€. Lipussa luki että alv 8% ja perässä moms 0,37€…

Kysytty

Miten ytv:n matkalippujen hinta muodostuu veron kanssa? Kaveri osti yöliikenteen kertalipun, jonka hinta on 5€. Lipussa luki että alv 8% ja perässä moms 0,37€. Kaveri laski että kahdeksan prosenttia 5:stä eurosta on ,40€. Miksi näin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä YTV:n talouspalvelusta tullut vastaus:

"Lippujen hinnat sisältävät arvonlisäveroa pääsääntöisesti 8 %. Eli ei lasketa hinnan päälle 8 prosenttia vaan asiakashinta sisältää jo veron, samaan tapaan kuin kaupassakin ilmoitetut tavaroiden hinnat sisältävät arvolisäveroa eikä sitä lasketa kaupan kassalla tavaran hintaan enää päälle, vaan asiakkaalle ilmoitettu hinta sisältää veron.
Lasketaan siis siihen tapaan kuin kirjastossa on päätelty: jos lipun hinta on 5 euroa ja se sisältää veroa 8 % on lipun hinta ilman arvonlisäveroa 4,63 euroa ja siihen alv 8% päälle on 0,37 euroa ja tuosta tulee yhteensä 5 euroa. (Alv lasketaan bruttohinnasta tässä esimerkissä kaavalla (8/108)*5 )."

Tarvittaessa voitte itse kysyä lisää YTV:stä, tässä yhteystiedot:

Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV
Käyntiosoite: Opastinsilta 6 A, 00520 Helsinki
Postiosoite: PL 521, 00521 Helsinki

Puh. (09) 156 11, faksi (09) 156 1369
Sähköposti:ytv@ytv.fi