Miten yleinen maailmalla on henkilötunniste?

Kysytty

Miten yleinen maailmalla on suomalaisen sosiaaliturvatunnuksen kaltainen henkilötunniste? Olen huomannut, että varsinkin Euroopan ulkopuolella henkilöpapereissa olevan numero- ja kirjainsarjan merkitystä ei tunnuta ollenkaan ymmärrettävän.

Vastaus

Vastattu

Monissa maissa on käytössä jonkinlainen henkilötunnus- tai sosiaaliturvatunnusjärjestelmä, mutta niiden käyttötarkoitukset ja muodot voivat luonnollisesti olla erilaisia kuin Suomessa. Englanninkielisen Wikipedian artikkeli osoitteessa https://en.wikipedia.org/wiki/National_identification_number tarjoaa aika hyvän katsauksen asiasta. Siitä käy hyvin ilmi, miten erilaisia käytännöt voivat olla. Jotkut saattavat myös suhtautua epäluuloisesti siihen, että valtio numeroi ihmisiä ja kerää heistä rekisteriä.

Koska tunnuksen käyttö voi olla maailmalla hyvin erilaista kuin Suomessa eikä monessakaan maassa henkilötunnus ole samanlainen kuin Suomessa, ei liene ihme, jos suomalainen henkilötunnus herättää maailmalla hämmennystä. Kansallisilla tunnuksilla ei ole juuri käyttöä toisessa maassa, joten paikalliset viranomaiset eivät voi suomalaista henkilötunnusta hyödyntää. Vastaavasti esimerkiksi meillä kirjastossa on joskus tarjottu ruotsalaista henkilötunnusta, mutta se ei käy meidän kirjastojärjestelmäämme.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ruotsissahan on samantapainen systeemi kuin täällä - paitsi että syntymäaika on nurin päin. Ei siis ihme, ettei sovi täällä järjestelmiin - eikä meikäläinen tunnus sovi sikäläiseen kirjastosysteemiin.
Ruotsissa oli aikaisemmin tunnusosassa numerot 99, jos oli kyseessä maahanmuuttaja, mutta nyt sellainen syrjintä on kielletty. Tunnuksen mistään osasta ei saa näkyä, mistä henkilö on peräisin.