Miten voisin harjoitella englantia kesällä. Olen siirtymässä syksyllä lukioon ja englannin numeroni on 5. Aionkin siis harjoitella koko kesän ahkerasti.

Kysytty

Hei! Miten voisin harjoitella englantia kesällä. Olen siirtymässä syksyllä lukioon ja englannin numeroni on 5. Aionkin siis harjoitella koko kesän ahkerasti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannattaa hakea jostain itseä kiinnostavasta harrastuksesta tai aiheesta materiaalia englanniksi, niin opit helposti, eikä se tunnu työläältä. Kirjat, myös e-kirjat, lehdet, musiikin, DVD:t, cd-levyt, äänikirjat ja cd-romit ovat usein englanniksi Hämeenlinnassakin. Moniviestimet tarkoittavat kielikurssipaketteja, joista löytyy esim. kirja ja cd-levy tai cd-rom. Hämeenlinnassa niissä paketeissa on värikoodit: alkeiskurssit (keltainen), jatkokurssit (punainen), erikoiskurssit (sininen) ja kuuntelut (vihreä).

Kuullunymmärtäminen
- Älypuhelimeen lataa vaikka BBC News -appsi. Siitä voit lukea pikku-uutisia maailmalta ja kuunnella live-radiota. Yksi amerikanenglannin kiinnostava kuuntelupaikka netistä löytyy googlaamalla Ted talks, jolloin löydät lyhyitä puheita eri aiheista. Niiden tekstityksen suomeksi voi jättää huomiotta ja vain kuunnella, niin kuulet hyvin monenlaista englantia. Jos et tee jotain kovasti keskittymistä vaativaa, voit antaa taustalla soida jonkin englanninkielisen nettiradion, niin vähitellen kieli tarttuu. Kirjastosta lainattavia televisiosarjoja ja elokuvia voi katsoa ilman tekstitystä, mikä auttaa kielen oppimisessa.
- Hämeenlinnan pääkirjaston moniviestinhyllyssä (89.5) on englannin kuuntelut merkitty vihreällä värikoodilla. Kuuntelua sisältyy esim. Silk-sukunimisen tekijän Abi englanti -moniviestinaineistopakettiin (89.5 SIL). Siinä on kirja ja cd-levy. Paketti sisältää muutenkin monipuolisesti ylioppilaskirjoituksiin valmentavia harjoituksia, joita voit silmäillä, vaikka sinun ei tarvitse todellakaan osata niitä asioita ennen kuin käyt lukion. Äänikirjat englanniksi ovat ääneen luettuja romaaneja useimmiten kirjastossamme. Onnistuukohan juonen seuraaminen? Ala helpoista.

Luetunymmärtäminen
- Katso huviksesi esimerkiksi lasten ja nuorten osaston ja aikuisten osaston englanninkielistä sarjakuvavalikoimaa ja kirjoja. Random-niminen älypuhelimen appsi (Appstoresta) arpoo sinulle artikkeleita antamiesi hakusanojen mukaan, osa voi olla aika vaativia, mutta jossakin vaiheessa olet varmasti sillä tasolla. Runoja, näytelmiä ja romaaneja on kirjoina paperimuodossa vielä paljon enemmän kuin e-kirjoina kirjastossamme. Tutki ensin lasten ja nuorten englanninkielisiä kirjoja. Esim. englanninkieliset dekkarit ja äänikirjat ovat aikuisten osastolla omassa hyllyssään (84.5). Kaikkia aikakauslehtiä saa Hämeenlinnan pääkirjastosta lainata kotiin. Saatavilla on paperimuodossa esim. M magazine, Computer music, Mojo, Future music, Classic cars, Finnish music quarterly, Guitar player, Rolling stone, Down beat ja Gramophone. Huikeat määrät sanomalehtiä eri maista löydät Press Display -tietokannasta. Osaa uutisista voi sitä kautta myös kuunnella. Muita kirjaston tarjoamia, kielen oppimiselle hyödyllisiä tietokantoja ovat esim. Europeana, Naxos music library, Netmot-sanakirjat ja Project Gutenberg (ilmaisesti ladattavia e-kirjoja!). Löydät nämä googlaamalla Vanamo-kirjasto > A-Ö > Tietokannat. Samasta paikasta pääset myös Makupalat-linkkihakemistoon, katso siitä kielten opiskelu -kohtaa. Se vie erilaisille sivustoille, joissa voi esim. pelaten oppia kieltä. Lataa esim. Pressreader puhelimeen tai pädille. Kirjastosta lainaa pelejä ja e-kirjoja.

Kielioppi
Luokassa 89.5 ovat englannin kielen harjoituskirjat, niitä on paljon, ehkä saat selville lukiossasi käytettävän sarjan ja saatat silmäillä sitä. Tai katso esim. Culture Café -kirjaa (kielioppisääntöjä) tai Lukiolaisen itseopiskelukurssi -nimistä Niinisen kirjaa. Profiles-oppikirjasarjan kaikki kuusi osaa näyttivät olevan nyt kesän kynnyksellä hyllyssä. Niissä on myös sanastoja eri teemoista, asiaa kirjoitelmista ja tiivistelmistä, monivalinta-, aukkotäydennys- ja käännöstehtäviä. Älä epäröi koskaan kysyä paikan päällä kirjastossa apua aineistojen löytämisessä. Siellä ollaan juuri sitä varten.