Miten voisi kertoa 7-vuotiaalle tytölle hänen ikätasonsa mukaisesti, että mitä on autismi? Häntä se rupesi kiinnostamaan kun hän sai tietää, että hänen…

Kysytty

Miten voisi kertoa 7-vuotiaalle tytölle hänen ikätasonsa mukaisesti, että mitä on autismi? Häntä se rupesi kiinnostamaan kun hän sai tietää, että hänen sukulaisensa on autistinen.

Vastaus

Vastattu

Tarjolla on joitain lapsille suunnattuja autismia käsitteleviä kirjoja, jotka voisi ottaa autismikirjosta kertomisen avuksi. Tässä PIKI-kirjastojen valikoimista muutamia:

Michèle Larchez, Ystäväni Aapo, jolla on autismi [tarkoitettu 7–11-vuotiaille lapsille]
Suvi Piiparinen, Ilona ja Mysteeri-Masa [tuo tutuksi autismikirjon piirteitä ja ymmärtämystä erilaisuudesta]
Rose Robbins, Minä ja minun siskoni [kuvakirja elämästä autistisen siskon kanssa]
Rose Robbins, Puhuminen ei ole minun juttuni [jatkoa kirjalle Minä ja minun siskoni]
Anneli Yliherva, Tetti ja kaverit [soveltuu parhaiten 4–6-vuotiaille ja koulutulokkaille]

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ehkä 7-vuotiaalta voisi jo kysyä mitä hän haluaisi tietää? Jos hän osaa koostaa ajatuksensa kysymykseksi, on helpompi lapsentajuisesti selittää.
Ja autisteja/autismia/autistisia piirteitä on niin monenlaisia, että kaikki eivät osu juuri sukulaisenne kohdalle. Siksikin olisi helpompaa, jos lapsi sanallistaisi mikä häntä mietityttää. Tai jos hyvin tuttu henkilö on kyseessä, niin miettikää yhdessä missä asioissa hän toimii eri tavalla, kuin muut tutut.
Hienoa, että otat asian tosissasi ja haluat lapselle selvittää sitä.
Toivottavasti tästä kommentista on jotain hyötyä.