Otsikko
Miten valokopiokone käytännössä toimii? Kuinka kopio siirtyy paperista toiseen?

Kysytty

Miten valokopiokone käytännössä toimii? Kuinka kopio siirtyy paperista toiseen?

Vastaus

Vastattu

Valokopiointi perustuu kahteen ilmiöön, staattiseen sähköön ja valosähköiseen johtavuuteen. Hyvin yksinkertaistettuna alkuperäiskappaleeseen kohdistetaan kirkas valo, joka heijastuu sylinteriin ja aiheuttaa sylinterin pinnalle sähkövarauksen, jonka jakauma on erilainen riippuen siitä, missä kohdassa alkuperäiskappaleessa oli väriä. Seuraavaksi sylinterin pinta pölytetään mustalla jauheella, joka leviää samaan muotoon kuin sähkövaraus ja alkuperäiskappaleessa oleva kuva tai kirjoitus. Lopuksi tämä jauhe kiinnitetään puristusta ja lämpöä käyttäen kopiopaperille.

Kopiokoneen toiminta englanniksi selitettynä: https://www.explainthatstuff.com/photocopier.html

Suomeksi: TEK - Tekniikan tietokeskus 8, 1984, s. 84.