Miten tehdään rahkaa, viiliä, jogurttia ja kokkelipiimää?

Kysytty

Miten tehdään rahkaa, viiliä, jogurttia ja kokkelipiimää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Perinneruokien keittokirjoissa selostetaan erilaisia maidonhapatustapoja - sehän se näiden ruokien taustana on. Esimerkiksi Hilkka Uusivirran kirjassa Suomalaisen ruokaperinteen keittokirja kerrotaan että "Idässä piimä sai hapantua itsekseen, jolloin se kokkaroitui." Samassa kirjassa on ohje perinteisen viilin valmistukseen:
4 tl hyvää pohjapiimää taia viiliä
8 rkl kermaa
8 dl maitoa
Otetaan neljä astiaa, kuhunkin rkl pohjapiimää & 2 rkl kermaa & 2 dl maitoa. Hapatetaan sekoittamatta vuorokauden ajan viileässä paikassa.

Valion sivuilla kerrotaan että "viili valmistetaan pastöroidusta maidosta maitohappokäymisen avulla " ja "jogurtti on valmistettu maidosta jogurttihapatteella."
Aiheesta, vaikkapa kokkelipiimän ja rahkan valmistuksen tarkat ohjeet, voit kysyä lisää Valion kuluttajapalvelusta: http://www.valio.fi/kuluttaja_palvelu.html
tai Marttaliiton puhelinpalvelusta http://www.marttaliitto.fi/