Otsikko
Miten taipuu sukunimi Suurkonka?

Kysytty

Miten taipuu sukunimi Suurkonka? Suurkongan vai Suurkonkan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotimaisten kielen keskuksen osoitteesta http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/324 löytyvän ohjeen mukaan sukunimet taipuvat vastaavien yleiskielen sanojen mukaan tai äänneasultaan samanlaisen nimen mukaan. Joskus taivutus voi myös vaihdella kahden eri muodon välillä.

Nimen Suurkonka taustalla lienee sana konka (myös muodoissa konko, konkka ja konke), jonka merkitys on ’esiin työntyvä, ylöspäin kääntyvä’. Näin kertoo Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teos Sukunimet (Otava, 2000) hakusanan Konga kohdalla. Suomen murteiden sanakirja (osa 8; Kotimaisten kielten tutkimuskeskus ja Valtion painatuskeskus, 2008) lisää siihen vielä merkitykset ’kohouma, kyhmy, kyömy, kaartuva, kupera, lynkä’. Sen esimerkeissä esiintyvät molemmat taivutusmuodot eli g- ja k-vaihtoehdot. Sillä perusteella veikkaisin, että murteissa on saatettu käyttää kumpaakin taivutusta

Nyky-yleiskielessä konka samaistunee sanaan honka, joka taipuu Kielitoimiston sanakirjan mukaan g-muodossa eli honka : hongan. Niinpä lienee luontevaa taivuttaa nimeä muodossa Suurkonka : Suurkongan.