Otsikko
Miten satu ja fantasia eroavat toisistaan?

Kysytty

Miten satu ja fantasia eroavat toisistaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näillä molemmilla kirjallisuuden genreillä on monia määritelmiä, eivätkä niiden erot ole olleet kaikkina aikoina eivätkä kaikkien määrittelijöiden mukaan samoja.

Yksi tapa erottaa ne toisistaan on näkemys maailmasta: sadussa ollaan yhdessä maailmassa, jossa kaikki on mahdollista, fantasiassa oikea eli primaari maailma ja taianomainen eli sekundaari maailma sekoittuvat toisiinsa.

Sadun ja fantasian määrittelyä pohditaan mm. näissä kirjoissa:

- Hilkka Ylönen, Loihditut linnut: satujen merkitys lapsille (2000)
- Otavan kirjallisuustieto, toimittaneet Risto Rantala ja Kaarina Turtia (1990)
- Pekka Mattila, Kirjallisuudentutkimuksen avainsanoja (1984)
- Ulkomaisia fantasiakirjailijoita, toimittanut Vesa Sisättö, (2003))
- J. R. R. Tolkien, Puu ja lehti (2002)

Myös Mari Jämsenin pro gradu –työssä Reaalifantasia fantastisen kirjallisuuden lajityyppinä (Tampereen yliopisto, 2010) pohditaan aihetta. Työ on luettavissa myös verkossa:

http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu04344.pdf