Miten Saksassa arvostetaan saksalaisia toisen maailmansodan Wehrmachtissa palvelleita tavallisia sotilaita? Onko Saksassa omille sotilaille tehtyjä…

Kysytty

Miten Saksassa arvostetaan saksalaisia toisen maailmansodan Wehrmachtissa palvelleita tavallisia sotilaita? Onko Saksassa omille sotilaille tehtyjä sankarihautoja tai muistomerkkejä kuten meillä Suomessa on?

Vastaus

Vastattu

Saksalaisilla on sotilashautausmaansa, joita hoitaa Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge -yhdistys. Sankarihaudoiksi niitä ei kutsuta. Saksalaisten tapa muistaa sodissa kaatuneita on monimutkainen ja siihen liittyy voimakkaita syyllisyyden tunteita. Aihe on edelleen herkkä. Wehrmachtista vaalittiin pitkään toisen maailmansodan jälkeen mielikuvaa sotarikoksiin sekaantumattomana organisaationa, mutta ns. puhtaan Wehrmachtin myytti murtui 1900-luvun lopulla uusien tutkimusten myötä.

Lähteitä: