Miten saisimme tietoa kultaseppä Karl Hägglundin varhaisista vaiheista ja perhesuhteista? Syntyi 17.2.1858 Sievissä, kuoli Helsingissä 7.2.1914 (hautakiven…

Kysytty

Miten saisimme tietoa kultaseppä Karl Hägglundin varhaisista vaiheista ja perhesuhteista? Syntyi 17.2.1858 Sievissä, kuoli Helsingissä 7.2.1914 (hautakiven mukaan), oli naimisissa Emma os Bäckströmin kanssa. Perheen hän kuitenkin muodosti Edla Kauton kanssa ja sai kaksi lasta: Kaarlo Toivo ja Lempi Viktoria.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saimme lisää tietoa asiaa tutkineelta lukijaltamme. Hän oli saanut selville, että Sievissä syntynyt Karl Hägglund oli testamentannut vuonna 1914 Sievin kunnalle 15 000 mk ja samassa testamentissa 100 000 mk Duodecim lääkäriseuralle. Karlin vanhemmat ovat Antti Erikin poika Eskola ja Eva Eskola. Hägglund oli myös Ivalo Aktiebolg Oy:n osakas. Sama henkilö on vienyt Hägglundia koskevia lehtileikkeitä Kansalliskirjaston digitaalisten aineistojen leikkeet-osaan. Sieltä ne löytyvät haulla "Karl Hägglund" https://digi.kansalliskirjasto.fi/clippings?query=%22karl%20h%C3%A4gglu…

Tässä lyhyessä 50-vuotisartikkelissa kerrotaan Karl Häggmanin urasta. Häggman aloitti 13-vuotiaana oppipoiana Tampereella, työskenteli muiden pajoissa mm. Tukolmassa ja perusti oman menestyksekkään liikkeen Helsinkiin. Liikkeensä hän myi 1899 Suomen kultaseppäosakeyhtiölle, jonka osakas oli,
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/799983/articles/7…