Miten saan verotustietoni paperilomakkeella?
Vastaus
Mikäli olet ottanut käyttöön suomi.fi-viestit, jolloin sinulle ei tule paperipostia, voit perua ne suomi.fi-sivustolta löytyvien ohjeiden mukaisesti: https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/viestit/suomi-fi-viestien-kayton-lopettaminen
Mikäli kyse on jostain muusta paperilomakeasiasta, ota yhteyttä Verohallintoon jonkin heidän kanavansa kautta: https://vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/
Kommentit
Tänä vuonna vielä riittää se, että kieltäytyy ottamasta käyttöön suomi.fi-viestejä tai ottaa sen pois käytöstä.
Ensi vuoden alusta kieltäytyminen katsotaan välikaikaseksi. https://dvv.fi/digi-ensin-hanke kertoo mm. että vuonna 2026
* Sähköisten viestien vastaanottamisen voi keskeyttää omalla ilmoituksella -> Viestit lähetetään jälleen paperipostina.
* Jos henkilö jatkaa sähköistä asiointia, hän siirtyy jälleen vastaanottamaan viranomaispostin sähköisesti.
Tänä vuonna tuo jälkimmäinen ei siis vielä ole voimassa.
Täytyyy lähteä tulostinkauppaan.
Kun ei asioi sähköisesti lainkaan, niin sitten toivottavasti tulee paperisena. Samasta syystä lopetin myös kanta-palvelun käytön, koska sekin tulee tulevaisuudessa triggaamaan tuon sähköisen asioinnin päälle. Eli mitään sähköistä asiointia mihinkään, johon joutuu kirjautumaan, ei kannata käyttää enää. Näin minä ja tuttavani ainakin teemme nykyisin, vaikka vaikeaa se on tässä nykyisessä kertakäyttöyhteiskunnassa.
Tässäkään ketjussa ei ole selvää ohjetta, miten voi kieltäytyä ottamasta vastaan viestit sähköisenä verohallinnosta ja omakanta-palvelussta. Itse en käytä sähköistä viestien vastaanottamista. Sähköpostissa on suuret tietoturvariskit, joten virallista postia ei halua sähköpostiin. Suomi.fi -sivusto ei tunnu omalta, vaatisi jatkuvaa seurantaa. Henkilökohtainen palvelu katoaa hurjaa tahtia. Kaikki eivät kykene syystä tai toisesta käyttämään sähköisiä palveluita. Joa ei tee lakisääteisiä ilmoituksia, joutuu syytteeseen.
Vuonna 2025 ilmeisesti verotiedot tulevat vielä postissa, jos ei ole aktivoinut suomi.fi -sivustoa. Ensi vuonna ilmeisesti pitää itse vaatia tiedot paperilla, jos ei käytä sähköistä palvelua. Onko se mahdollista puhelimitse tai käymällä verotoimistossa?
Pitää kaiketi jättää omakantakin täysin avaamatta, jos sielläkin aktivoituu sähköinen viestintä sisään kirjautumalla. Onko näin? Menee hankalaksi. Samalla, kun etsitään sujuvuutta sähköisellä viestinnällä, mennäänkin suuntaa, jossa sähköinen viestintä ainoa vaihtoehto. Osa väestöstä jätetään ulkopuolelle, syrjäytetään. Samalla siirretään suomalaisten tiedot ulkomaalaisomisteisten datajättien pilvipalveluihin Suomen ulkopuolelle.
Omat tietoni on jo tiukan tietosuojavaatimuksen arkistosta hakkeroitu rikollisiin käsiin. Yksi kerta riittäisi minulle. Tietosuojaturvasta on tullut vakava asia, jossa luottamusta rikotaan uusilla käytännöillä.
En omista älypuhelinta. En halua kantaa laitetta, joka jatkuvasti kerää elämästänni tietoja, joiden laatua en edes pysty selvittämään. Laitteissa on erilaisia seurantaäppejä, jouista ei tiedoteta puhelinten omistajille ja käyttäjille.
Verohallinnnosta ei tule mitään verotietoja sähköpostilla, ikinä. Saat sähköpostiin vain ilmoituksen siitä, että nyt on tullut uusi päätös tms. verohallinnon sivustolle. Siinäkään sähköpostissa ei ole mitään linkkiä, vaan sinulla täytyy olla tiedossa mikä on virallisen sivuston osoite. Kirjaudut sinne ja näet tietosi ja voit ladata tiedostoja omalle tietokoneellesi jos itse tahdot.
Lisäksi voit asetuksissa valita, haluatko ilmoituksne uusista tiedoista sähköpostina vai tekstiviestinä, joten pakolla sähköpostia ei lähetetä olllenkaan.
Palvelut tehdään turvalliseksi juuri sillä, että tietoja ei lähetellä sähköpostilla, vaan niitä varten täytyy kirjautua julkishallinnon sivustolle.
Se ei ole palvelua, että itse joutuu menemään katsomaan jostain. Siinä on vai ulkoistettu "palvelu" käyttäjille itselleen. Jätän itse ainakin väliin, koska en omista sähköpostia, enkä "älypuhelinta". Odotan edelleen palvelua.
Kommentoi vastausta