Miten saan selvitettyä 50-luvulla levytettyjen "black cospel" -musiikin (vanha termi "negrospirituaali") tekijät (säveltäjä, sanoittaja ja mahdollinen…

Kysytty

Miten saan selvitettyä 50-luvulla levytettyjen "black gospel" -musiikin (vanha termi "negrospirituaali") tekijät (säveltäjä, sanoittaja ja mahdollinen sovittaja). Netissä tiedot ovat hyvin poukkoilevia ja epämääräisiä.
Kiitos.

Vastaus

Vastattu

Kannattaa kokeilla Spirituals Database -tietokantaa: http://spirituals-database.com/

Vanhoissa yhteisöllisissä musiikkisuuntauksissa ei ole välttämättä ollut tapana kerätä kappaleiden tai esittäjien tarkkoja tietoja, etenkin kun musiikki on kehittynyt pitkälti suullisen perinteen tapaan orjuudessa elävien afroamerikkalaisten keskuudessa (lisätietoja Randye Jonesin esseessä). Em. tietokantaan on kuitenkin kerätty tietoa levytetystä materiaalista ja vähän muustakin.