Miten saa piintyneen 30 v. kestäneen tupakoinnin hajun pois asunnosta

Kysytty

Miten saa piintyneen 30 v. kestäneen tupakoinnin hajun pois asunnosta

Vastaus

Vastattu

Kymmenien vuosien tupakoinnin jättämän hajun saaminen pois seinistä on haastavaa. Pelkkä pesu ja maalaaminen erikoismaalilla ei usein riitä. Haju voi olla niin pinttynyt, että vasta otsonointi tehoaa asunnon materiaaleihin.

Otsonointi tehoaa eloperäisiin, kuten eläinten ja tupakan hajuihin sekä ummehtuneisuuteen.

Otsonointi voi vaatia pitkän ajan, jopa useita päiviä, jos haju on vuosikymmenten aikana tarttunut kaikkiin materiaaleihin kuten puupintoihin ja rappauksiin. Otsonointiajan arvioiminen helpottuu, jos on tiedossa kuinka kauan tilassa on tupakoitu.

Otsoni on haitallinen yhdiste, joten otsonoitavassa tilassa ei saa oleilla, ja hyvästä tuuletuksesta kannattaa huolehtia sekä otsonoinnin aikana että sen jälkeen.

Lähde: Helsingin Sanomat 22.10.2017

Jos otsonointikaan ei poista tupakan hajua kokonaan niin vaihtoehdoksi jää vain pintamateriaalien poistaminen ja uusiminen.

5 ääntä

Kommentit

Otsonoinnin aikanahan ei todellakaan saa tuulettaa, vaan kaikki ilmaraot nimenomaan tiivistetään, jotta otsoni pääsisi mahdollisimman syvälle rakenteisiin. Perusteellinen tuuletus tapahtuu sitten, kun otsonaattori/-rit on sammutettu.

Voin kertoa, että ei lähde yhdellä otsonointikerralla. Yhtä vaikeaa kuin pinttyneen homeen hajun poistaminen. Täytyy otsonoida useampia kertoja muutamien päivien tai viikkojen välein. Huone suljettuna ja viherkasvit poistettuna. Otsonointien välillä tuuletettava hyvin. Vähitellen haju poistuu, mikäli sitä ei tule mistään lisää. Pieniä sopivia otsonaattoreita on myytävänäkin ja tulee halvemmaksi, kuin otsonointifirman käyttö, mikäli kyseessä on vain pienehkö tila, esim. yksi pieni huone kerrallaan.