Otsikko
Miten paljon vuokranantaja voi periä takuuvuokrasta?

Kysytty

Miten paljon vuokranantaja voi periä takuuvuokrasta? Voiko vuokranantaja periä takuuvuokrasta omia palkkojaan asunnon naarmujen korjauksessa ja matkakorvauksiaan? Lisäksi sain moitteita "erittäin huonosta siivouksesta", vaikka siivosin mielestäni hyvin. Sähköpostissani oli kuvat neljästä tahrasta jotka asuntoon oli vahingossa jäänyt ja neljästä lattian naarmusta, jotka olin "piittaamatta toisen omaisuudesta" tehnyt.

Vastaus

Vastattu

Tähän kysymykseen vastaaminen edellyttäisi lain tuntemusta, joten suoraa vastausta emme pysty kysymykseesi antamaan. Asuinhuoneiston vuokraamisesta annetun lain 2 luvun  25§:n mukaan  "Vuokralainen ei ole vastuussa tavanomaisesta kulumisesta, joka aiheutuu huoneiston käyttämisestä vuokrasopimuksessa edellytettyyn tarkoitukseen, jos vuokranantaja on vastuussa huoneiston kunnosta ja kunnossapidosta. Vuokralainen on velvollinen korvaamaan vuokranantajalle vahingon, jonka vuokralainen tahallisesti taikka laiminlyönnillään tai muulla huolimattomuudellaan aiheuttaa huoneistolle."

Sinua voisi auttaa eteenpäin asian selvittelyssä vuokralaiset.fi -sivusto, josta löytyy paljon tietoa asuinhuoneiston vuokraamiseen liittyen sekä neuvoja riitatilanteiden ratkaisemiseen:

https://www.vuokralaiset.fi/tietopaketti-vuokralaisille/kuluttajariitalautakunta/