Miten on mahdollista, että kirjan oli erääntynyt 15.3 ja sain eräpäivä muutosilmoituksen ensimmäistä kertaa huomautuksen myöhästymisestä 29.3.2012. Lisäksi…

Kysytty

Hei,
Miten on mahdollista, että kirjan oli erääntynyt 15.3 ja sain eräpäivä muutosilmoituksen ensimmäistä kertaa huomautuksen myöhästymisestä 29.3.2012. Lisäksi olin lainannut kirjoja Oulunkylänkirjastosta ko kirjan erääntymisen jälkeen eikä kone ilmoittanut mitään erääntyneistä kirjoista.
Koska elän täysin näiden ilmoitusten varassa, niin olisi suotavaa, että tämä systeemi toimisi aukottomasti. Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun minulle jää tulematta ilmoitus erääntymisestä.
Ystävällisin terveisin

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiitos palautteesta.

Eräpäivätiedotteiden ja myöhästymismuistutusten lähettämisessä ei tiettävästi ole ollut häiriöitä mainitsemananne ajankohtana.

Nyt olisi syytä selvittää, millaisen ilmoitustavan olette valinnut: lähettääkö kirjasto teille ilmoitukset postitse vai sähköpostiin. Kun ette kerro kirjastokorttinne numeroa, en valitettavasti pysty varmuudella tätä kautta selvittämään, mikä ilmoitustapa lainaajtietoihinne on tallennettu. Tosin nimellänne rekisteristä löytyy vain yksi lainaaja, ja jos tämä on juuri teidän lainaajatietonne, niin ilmoitustapana on posti.

Kun ilmoitukset lähetetään postitse, niin ensimäinen myöhästymismuistutus todellakin lähetetään käyttösääntöjen mukaan 14 vuorokauden kuluttua eräpäivästä. Olette siis saanut sen aivan oikeaan aikaan.

Jos käytätte sähköpostia päivittäin tai lähes päivttäin, suosittelisinkin, että valitsisitte ilmoitustavaksi sähköpostin. Tällöin saisitte eräpäivästä varoittavan eräpäivätiedotteen kaksi päivää ennen eräpäivää. Ilmoitustavan voitte vaihtaa joko HelMet-verkkokirjaston www.helmet.fi kohdassa "Omat tietoni" - > Muuta yhteystietojasi, tai käymällä jossakin HelMet-kirjastossa. Tällöin mukaan tarvitaan kirjastokortti ja henkilötodistus.

Omien lainojen eräpäiviä voi aina myös tarkkailla HelMet-verkkokirjaston kautta tai tilaamalla omalle tietokoneelle RSS-syötteen (ks. Ohjeita -> Muita ohjeita -> RSS-syötteet).

Ystävällisin terveisin,
Pauli Hatsala / HelMet-kirjastojen palautepäivystys / Pasilan kirjasto