Missä palvelivat esim.1900 syntyneet miehet sota vuosina?.Työpalvelun lisäksi ilmatorjunnassa ainakin. Lötyykö tietoja paikkakunnista ym? Kuvassa Iso-isäni.

Kysytty

Missä palvelivat esim.1900 syntyneet miehet sota vuosina?.Työpalvelun lisäksi ilmatorjunnassa ainakin. Lötyykö tietoja paikkakunnista ym?

Vastaus

Vastattu

Hyvinkin monenlaisissa tehtävissä. Esimerkiksi talvisodan aikana joulukuussa 1939 kutsuttiin palvelukseen nostoväen I luokan vuosien 1898-1899 ikäluokat. Aiemmassa vastauksessa on käsitelty ansiokkaasti vanhimpia palvelukseen kutsuttuja ikäluokkia. Yksittäisen henkilön kohdalla helpoin tapa lähteä selvittämään asiaa on tilata etsityn henkilön kantakortti Kansallisarkistosta:

Sodissa kaatuneiden kantakortit on digitoitu ja ne ovat vapaasti käytettävissä Kansallisarkiston digitaaliarkistossa.

Samalla kannattaa tilata myös mahdollinen suojeluskunnan henkilökortti, jossa voi olla lisätietoja:

Toinen, hieman työläämpi mahdollisuus on työvelvollisten kortisto:

Aiheesta on mahdollista tehdä myös maksullnen tietopyyntö Kansallisarkistoon: