Miten on mahdollista, että HelMet-järjestelmän kautta tekemäni kaksi kirjavarausta jatkuvasti muuttuvat eli "järjestysnumeroni" muuttuu kaiken aikaa. Käykö…

Kysytty

Hei!
Miten on mahdollista, että HelMet-järjestelmän kautta tekemäni kaksi kirjavarausta jatkuvasti muuttuvat eli "järjestysnumeroni" muuttuu kaiken aikaa. Käykö tässä jostain syystä niin, että en saa kirjoja lainaksi koskaan, kun koko ajan joku "ajaa varaustilanteessa ohi".
Tämä on mielestäni sekä kummallista (= käsittämätöntä) että erittäin EPÄREILUA!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Järjestysnumerosi varausjonossa muuttuu kaiken aikaa sitä mukaa kuin sen edellä olevia varauksia saadaan toimitetuksi. Järjestysnumerosi siis muuttuu pienemmäksi. Tällä hetkellä varauksesi ovat jonoissa sijoilla 166/521 ja 412/421. Tarkastin kummankin varauksen jonot, ja molemmissa jonoissa sinun varauksiesi edellä olevat varaukset on tehty aikaisemmin kuin sinun varauksesi. Jonot ovat siis aivan oikeassa järjestyksessä ja molemmat varauksesi etenevät niin kuin pitääkin.

Tällaisissa jonotustilanteissa ei edes ole mahdollista "ajaa ohi". On periaatteessa mahdollista, että varausta tehtäessä kaikki sillä hetkellä jonossa olevat varaukset eivät näy järjestelmässä, mutta tällaisen tilanteen syntyminen edellyttää sitä, että samasta teoksesta on samaan aikaan varausta tekemässä kymmeniä tai satoja asiakkaita. Tällaisessakin tapauksessa tekeillä olevat varaukset järjestyvät varsin nopeasti näkyville, oikeaan järjestykseen.

En siis tiedä, mistä olet saanut sen käsityksen, että varausjonoissa olisi tapahtunut jokin virhe; ainakaan niissä ei näy mitään poikkeavuuksia. Tulet saamaan varauksesi aivan oikealla ajallaan.