Otsikko
Miten löytää kiinankielisiä teoksia, kuten kirjoja tai aikakausilehtiä?

Kysytty

Miten löytää kiinankielisiä teoksia, kuten kirjoja tai aikakausilehtiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietyllä kielellä julkaistun aineiston hakeminen Hämeenlinnan seudun verkkokirjastoista on hieman haasteellista. Kielivalinnoista kun löytyvät vain yleisimmät kielet. Hämeenlinnan seudun kirjastoista ei valitettavasti löydy kuin muutama kiinankielinen teos:
- Sata satua Kiinasta = Zhongguó tónghuà yibai shou / koonnut Zhang Guìzhen ; kuvittanut Hua Qianhóng ; suomentanut Voitto T. Kettunen
- [Suomalaiset valitut novellit] / valik. ja käänt. Du Zhongying
- Yinzheng Fenlan : shishi yu guandian (opas Suomen historiasta ja yhteiskuntaelämästä)
- Jadekasvot : valittuja tarinoita Kiinan muinaisajoilta / Wu Chucain ja Wu Diaohoun vuonna 1695 julkaisemasta proosa-antologiasta Guwen guanzhi ... valikoinut, suomentanut ja selityksin varustanut Jyrki Kallio (Kiinankielinen rinnakkaisteksti)
- Jadelähde : valittuja kirjoituksia Kiinan keskiajalta / Wu Chucain ja Wu Diaohoun vuonna 1695 julkaisemasta proosa-antologiasta Guwen guanzhi ... valikoinut, suomentanut ja selityksin varustanut Jyrki Kallio (Kiinankielinen rinnakkaisteksti)
- Jadepeili : valittuja kirjoituksia keisarillisen Kiinan kulta-ajoilta / Wu Chucain ja Wu Diaohoun vuonna 1695 julkaisemasta proosa-antologiasta Guwen guanzhi ... valikoinut, suomentanut ja selityksin varustanut Jyrki Kallio (Kiinankielinen rinnakkaisteksti)
- Kalevala ja Raamattu.
Näiden lisäksi on vain kielen opiskeluun tarkoitettua aineistoa.

Hämeenlinnan kirjastoissa on käytössä sähköinen lehtitietokanta Library PressDisplay, jossa on luettavissa muutamia kiinankielisiä sanomalehtiä (Apple Daily, China Art Weekly, China Digest, Herald Monthly, Lianhe Zaobao, Morning Express, Oriental Daily News, Qianjiang Evening, News, The Time Weekly, West Canada Weekly, World Journal, Xinmin Evening News, Zhejiang Dail). Palveluun pääsee vain kirjaston asiakastietokoneilta, ei siis kotikoneilta.

Helsingin Monikielisestä kirjastosta voi tilata kiinankielisiä teoksia kaukolainaksi, joko yksittäisiä teoksia tai aihetilauksia. Ota yhteyttä omaan kirjastoosi, jos haluat tehdä kaukolainatilauksen. Voit hakea teoksia Helmet-tietokannasta:
http://luettelo.helmet.fi/search*fin/X
Jos haluat selata koko kokoelmaa, kirjoita ylimpään hakukenttään tähti (*) ja valitse kielivalikosta kiina. Voit rajata hakua aineistolla (kaunokirjat, tietokirjat..).