Otsikko
Miten lihansyöjäkasi, esimerkiksi kihokki pölyttyy. Jos sen idea on napata kaikki sen lähelle tulevat ötökät, niin sehän kuolisi sukupuutton

Kysytty

Miten lihansyöjäkasi, esimerkiksi kihokki pölyttyy. Jos sen idea on napata kaikki sen lähelle tulevat ötökät, niin sehän kuolisi sukupuutton

Vastaus

Vastattu

Lihansyöjäkasvit varmistavat pölytyksen onnistumisen huolehtimalla siitä, että pölyttävät hyönteiset ohjautuvat niiden kukkiin ja pysyvät poissa loukuista. Niillä on kolme erilaista mekanismia, joiden avulla ne kykenevät erottelemaan pölyttäjät saaliseläimistä. Ensimmäinen liittyy kasvin kukkien ja loukkujen väliseen etäisyyteen: kukat voivat olla selvästi loukkuja ylempänä, ensisijaisesti lentävien pölyttäjien ulottuvilla, kun taas loukut ovat kasvissa matalammalla, houkuttelemassa maanpinnalla eläviä hyönteisiä. Toinen mekanismi on luonteeltaan ajallinen: pölyttäjiä houkuttelevat kukat voivat kehittyä aikaisemmin kuin loukut saaliin pyydystämiseksi. Kukilla ja loukuilla voi myös olla eri tyyppiset puoleensa vetävät aineet: kukat houkuttelevat pölyttäjiä siitepölyllä ja medellä, loukut taas perustavat vetovoimansa selvästi kukista poikkeaviin hajuihin tai näköaistiin vetoaviin ärsykkeisiin.

How carnivorous plants avoid eating their pollinating insect friends | Smithsonian Institution (si.edu)