Otsikko
Vatukkavideo herätti kysymyksen. Voiko jotkin kasvit oikeasti tappaa eläimiä saadakseen lannoitetta?

Kysytty

Vatukkavideo herätti kysymyksen. Voiko jotkin kasvit oikeasti tappaa eläimiä saadakseen lannoitetta?

Vastaus

Vastattu

Monet kasvit ovat päätyneet hankkimaan tarvitsemiaan ravinteita (ei siis energiaa) vangitsemalla eläimiä (lähinnä hyönteisiä) ja sulattamalla näiden kudoksia ja kovia osia. Suomessa tunnettu ja yleinen tällainen lihansyöjäkasvi on kihokki, joita meillä on kolme eri lajia.

Lihansyöjäkasveilla on sekä aktiivisia että passiivisia pyydystystapoja. Aktiivisia ovat loukut, kupla-ansat ja "rapumerta-ansat", passivisia erilaiset kannut ja tahmeat kärpäspaperimaiset liimat. Suomen kihokit ovat loukulla pyydystäviä, hyönteinen jää nopeasti kääntyvien lehden reunojen vangiksi.

Heikki Poroila