Otsikko
Miten kuuroille on järjestetty systeemi kjn talossa palaa? Jos esim on keskitetty palovarotinjärjestelmä ja naapuri polttaa leivän. Miten kuuro saa tiedon ja …

Kysytty

Miten kuuroille on järjestetty systeemi kjn talossa palaa? Jos esim on keskitetty palovarotinjärjestelmä ja naapuri polttaa leivän. Miten kuuro saa tiedon ja 'kuulee' palovarottimen? Miten tämä huomioitu julkisissa tiloissa? Miten kuuro saa tiedon poistua palon vuoksi, missä tahansa, etenkin kun on yksin.
Värähteleekö palovaroittimen äänn musiikin lailla, onko joku ihan oma syteemi, valo, värähtely, vai mikä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lähetin kysymyksesi Helsingin pelastuslaitokselle sekä Kuurojen palvelusäätiölle. Helsingin pelastuslaitoksen vastaus: "Yleisissä tiloissa usein käytetty vilkkuja palosireenien lisäksi havainnollistamaan kaikille henkilöille paloilmoituksen perillemenoa. Yksittäisissä asuintiloissa on mahdollista asentaa kuulorajoitteisille tarkoitettuja palovaroittimia missä vilkkuvalo ja erilaisia värähtelytoimintoja palohälytyksen havaitsemiseksi."

Pirkanmaan pelastuslaitoksen oppaassa kerrotaan, että huonokuuloisille on tarjolla palovaroitinjärjestelmiä, jotka antavat palon havaitessaan hälytyksen ääni-, värinä- ja valosignaalilla. Lisätietoja ja ohjeistusta asiasta löytyy osoitteesta www.kuuloavain.fi. Kyseisessä osoitteessa ei kuitenkaan löydy tarvittavia tietoja.

Asemaympäristön esteettömyyssuunnitteluohjeessa (Sujuva.info) todetaan, että henkilöturvallisuuteen liittyvien hälytysjärjestelmien tulee olla kaikille soveltuvia. Äänisignaalin ohella tulee käyttää visuaalista hälytyssignaalia ja hälytyslaitteissa tulee olla riittävän laaja äänispektri. Yleensä kuulon alentuessa korkeiden taajuuksien aistiminen heikkenee. Siksi äänispektrissä olisi oltava myös matalia taajuuksia.

Lähteet:

Pirkanmaan pelastuslaitos. Opas asumisen palonvaarojen ja muiden onnettomuusriskien tunnistamiseen. http://www.pirkanmaanpelastuslaitos.fi/js/upload/1515406403_Palovaaroje…. (Viitattu 15.10.2021)

Sujuva.info. Hälytysjärjestelmät, kuuluvat ja näkyvät. https://www.sujuva.info/halytysjarjestelmat-kuuluvat-ja-nakyvat/. (Viitattu 15.10.2021)