Miten kauan viestien vastaamiseen kysy.fi sivuilla menee? Olen laittanut sinne kysymyksen, mutta en ole saanut siihen vastausta. Kysymys koski 1930 -luvun…

Kysytty

Miten kauan viestien vastaamiseen kysy.fi sivuilla menee? Olen laittanut sinne kysymyksen, mutta en ole saanut siihen vastausta. Kysymys koski 1930 -luvun moottoriajoneuvon omistajan selvittämistä rekisterikilvessä olevien tietojen avulla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen rekisterikilpimuseon sivuilla on seikkaperäinen selitys Suomen ajoneuvorekisterien historiasta. Siellä kerrotaan, että alkuvaiheessa ajoneuvojen rekisteröintitietojen ylläpito oli lääninhallitusten vastuulla. Poliisi laati kaikista käytössä olevista ajoneuvoista kantakortin, joka sisälsi perustiedot autosta. Ikävä kyllä varsinkin Helsingin seudun kantakorteista on iso osa ehdittiin tuhota, ennen kuin niiden historiallinen arvo tunnistettiin. Säästyneet kantakortit on tallennettu Suomen ajoneuvohistoriallisen keskusliiton (SAHK ry) arkistoihin, josta niitä kannattaa kysellä.

Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliiton yhteystiedot löytyvät täältä:
http://www.sahk.fi/

Lähde:
http://www.kilpimuseo.fi/

Kysy.fi ei toistaiseksi vastaanota uusia kysymyksiä, joten kannattaa lähettää uudet kysymykset Kysy kirjastonhoitajalta -palveluun.