Otsikko
Miten kauan Vaski-järjestelmän kautta varatut kirjat kulkevat eri kirjastojen välillä? Omassa tapauksessani olen varannut kirjan 13.9. ja silloin oli kyseistä…

Kysytty

Miten kauan Vaski-järjestelmän kautta varatut kirjat kulkevat eri kirjastojen välillä? Omassa tapauksessani olen varannut kirjan 13.9. ja silloin oli kyseistä kirjaa yksi kpl kirjastossa (en vain muista missä). Tähän päivään mennessä en ole saanut ilmoitusta kirjan saapumisesta pääkirjastoon (20.9.). Kuitenkin tänään katsoessani yksi kirja on hyllyssä Maskussa ja eikä yhtään varausta kyseiselle kirjalle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varatun aineiston kuljetusaika riippuu sekä lähettävästä, että vastaanottavasta kirjastosta. Joissakin kirjastoissa käydään joka arkipäivä ja joissakin taas vain kerran viikossa. Eli kuljetus voi kestää jopa viikonkin.

Hyllyssä ollut kirja on saattanut olla ns. jokerilaina, joita on pienemmissä kirjastoissa, esim. tässä tapauksessa Maskussa. Se tarkoittaa sitä, että kirjaan ei kohdistu varauksia, vaan se on aina lainattava kyseisestä kirjastosta. Jokerilainalla on haluttu varmistaa se, että myös pienemillä kirjastoyksiköillä olisi tarjolla uutta ja kysyttyä aineistoa.