Otsikko
Miten hyvinvointialueet saivat vuoden alussa rahoituksensa? Maksoivatko kunnat niille?

Kysytty

Miten hyvinvointialueet saivat vuoden alussa rahoituksensa? Maksoivatko kunnat niille?

Vastaus

Vastattu

Soteuudistus.fi-sivustolla kerrotaan, että hyvinvointialueiden rahoitus perustuu ensivaiheessa pääosin valtion rahoitukseen ja osin maksutuloihin. Samalla sivustolla kerrotaan, että "Sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastustoimen järjestämisvastuu ja tätä myötä niiden kustannukset siirretään kunnilta hyvinvointialueille. Tämän takia kuntien tuloja siirretään valtiolle, joka rahoittaa hyvinvointialueiden toimintaa.

Rahoituksen siirto toteutetaan vähentämällä kunnilta peruspalvelujen valtionosuuksia, kunnallisveroa, kuntien osuutta yhteisöveron tuotosta sekä veroperustemuutoksista johtuvien verotulomenetysten korvausta. Kuntien verotulojen vähentämistä vastaavasti korotetaan valtion ansiotuloverotusta ja valtion osuutta yhteisöveron tuotosta. Kuntalaisten ansiotuloverotuksen taso säilyy käytännössä ennallaan."

Valtiovarainministeriön sivuille on kerätty hyvinvointialueiden rahoituslaskelmiin liittyviä tietoja. Siellä pääsee tutkimaan Hyvinvointialueiden rahoituksen muodostuminen vuodelle 2023 ja aluekohtainen kertakorvausarvio -tiedostoa sekä Hyvinvointialueiden rahoituksen muodostuminen vuodelle 2023 -tiedostoa.