Otsikko
Miten hehkulampuista tehdään eri tehoisia?

Kysytty

Miten hehkulampuista tehdään eri tehoisia?
Miten lampusta siis tehdään sellainen, että se tuottaa valoa (ja lämpöä) juuri sen verran, kuin on tarkoitus, mutta sen suurempi määrä sähköä ei sen hehkulangan läpi kulje?

Vastaus

Vastattu

Hehkulampun valontuotto perustuu hapettomassa tilassa olevan hehkulangan kuumentamiseen sähkövirralla niin korkeaan lämpötilaan, että lanka alkaa säteillä valoa. Volframi on sopivin hehkulangan materiaali. Hehkulanka on kierretty kierukan muotoon kokonaispituuden lyhentämiseksi ja lämpöhäviöiden pienentämiseksi. Hehkulangan suunnittelulla voidaan määritellä lampun toimintaparametrit. Tarvittava langan pituus riippuu ensisijaisesti käyttöjännitteestä ja sen halkaisija määräytyy langan läpi kulkevasta virrasta. Lanka halutaan yleensä tehdä mahdollisimman lyhyeksi lämpöhäviöiden pienentämiseksi. Kaksoiskierukan muodolla voidaan lyhentää esimerkiksi 40 W lampun hehkulanka 50 millimetristä 25 millimetriin ja nostaa hehkulangan valotehokkuutta yksöiskierukalla varustettuun hehkulamppuun verrattuna n. 20 %. Yksöiskierukkaa käytetään pienitehoisissa (15-25 W) ja suuritehoisissa (yli 300 W) lampuissa, tärinää kestävissä teollisuuslampuissa ja eräissä pienjännitelampuissa. Kierukka mitoitetaan tietylle käyttöjännitteelle sekä nimellispolttoiälle. Yleisimmät käyttöjännitteet ovat 230 V sekä 130, 110, 42 ja 24 V.

Liisa Halonen: Valaistustekniikka (1992, s. 183-184)