Otsikko
Miten elämänalue määritellään?

Kysytty

Miten elämänalue määritellään?

Vastaus

Vastattu

Elämänalue on sosiaalinen ilmiö ja teoreettinen termi, jolla pyritään jakamaan elämä eri osa-alueisiin, jotka ovat tavalla tai toisella yhteydessä ja vaikuttavat toisiinsa. Yhtä tarkkaa määritelmää ei ole.

Muun muassa tutkija Frank Martelan mukaan kolme tyypillisimmin nimettyä tai tärkeintä elämän osa-aluetta ovat työ, perhe ja vapaa-aika. (Lähde: https://frankmartela.fi/tag/psykologiset-perustarpeet/)

THL ei puhu varsinaisista elämänalueista, mutta tekee vastaavanlaisia ja paljon tarkempia jakoja elämänlaatua ja toimintakykyä mitatessaan: https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus/icf-luokituksen-rakenne

Teoksessa Puhelin, mummo vai joustava työaika? Työn ja perheen yhdistämisen arkea (Salmi & Lammi-Taskula,Gummerus, 2004) elämänalueet on määritelty joksikin, jotka jakautuvat erilleen kahden tai useamman ajankäytön tai arjen määrittimen kautta. Puhutaan esimerkiksi työn ja vapaa-ajan, perheen ja ystävien, tuotannon ja uusintamisen elämänalueista. Elämänalueet ovat siis jotain toisistaan näennäisesti erillisiä osa-alueita, jotka kuitenkin vaikuttavat toisiinsa.

Jos esimerkiksi menettää työnsä, se vaikuttaa hyvinvointiin ja sosiaalisiin suhteisiin. Jos työ aiheuttaa stressiä, se saattaa heijastua itsestään huolehtimiseen (ravinto, fyysinen kunto). Toisaalta eri elämänalueet voivat kukoistaa toisistaan huolimatta: esimerkiksi vakaa taloudellinen tilanne ei välttämättä takaa tyydyttäviä sosiaalisia suhteita tai toimiva parisuhde menestystä työelämässä.