Otsikko
Miten animaatioissa tehdään sellainen, että näyttää siltä, kuin kuvattaisiin kameralla todellisessa maailmassa?

Kysytty

Miten animaatioissa tehdään sellainen, että näyttää siltä, kuin kuvattaisiin kameralla todellisessa maailmassa? Eli että jos animaatiossa ensin näkyisi vaikkapa talon ulko-ovi ja sitten kuva siirtyy talon seinää pitkin talon katolle, eli näyttäisi käytännössä siltä, että joku kuvaisi ensin talon ulko-ovea ja sitten kattoa. Tai sitten niin, että näyttäisi siltä, kuin joku zoomaisi kameralla. Toivottavasti ymmärrätte selitykseni oikein. Yritin joskus tätä selittää eräälle henkilölle, mutta hän ei saanut selityksestäni selvää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tiedustelin asiaa animaation ammattilaiselta, ja hän vastasi että toteutustapa riippuu tekniikasta:

Piirrosanimaatiossa piirretään ensin haluttu kuva, esimerkiksi talo. Kameran liike ja tarkennus johonkin kuvassa olevaan kohteeseen, vaikkapa talon ulko-oveen, tehdään tietokoneen jälkikäsittelyohjelmalla (esimerkiksi Adoben Premiere Pro tai After Effects). Aiemmin käytettiin filmikameraa, nykyään sama toteutetaan digitaalisesti. Sama periaate on kuitenkin molemmissa, mutta filmikameraa on liikuteltu vaihe vaiheelta.

3D-animaatiossa tehdään ensin kolmiulotteinen malli. Sitten liikutellaan digitaalista kameraa liikkeen luomiseksi. Kameralla voi myös tarkentaa mallissa toivottuihin kohtiin.

Stop motion -animaatiossa käytettään digitaalista järjestelmäkameraa, jota liikutellaan vaihe vaiheelta ja otetaan kuva. Liikettä ja kuvan ottamista toistetaan vuorotellen, kunnes on saatu aikaan haluttu liikkeen vaikutelma.