Mitähän kappaletta on sämplätty Pyhimyksen Tapa poika -kappaleen taustalla kuuluvaan kitaramelodiaan? Kuulin naapurini soittavan viululla kyseistä melodiaa…

Kysytty

Hei! Mitähän kappaletta on sämplätty Pyhimyksen Tapa poika -kappaleen taustalla kuuluvaan kitaramelodiaan? Kuulin naapurini soittavan viululla kyseistä melodiaa osana tutun kuuloista klassista kappaletta, ja nyt kiinnostaisi tietää mistä sävellyksestä on kyse.

Vastaus

Vastattu

Taustalla käytetty melodia on rytmisesti muunneltu, mutta muistuttaa kovasti Johann Sebastian Bachin nimiin laitettua menuettia, tai oikeammin sen neljää ensimmäistä tahtia. Teoksen säveltäjäksi on sittemmin todettu Christian Pezold (nimen kirjoitusasu vaihtelee, joskus myös Petzold). Kyseinen g-molli menuetti on osa nuottikokoelmaa, jonka Bach omisti toiselle vaimolleen (Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach).

Sävellyksen teosnumero on "BWV Anh 115". BWV tulee sanoista Bach Werke Verzeichnis ja viittaa 1950 julkaistuun luetteloon Bachin teoksista. Anh taas on lyhenne Anhang-sanasta, joka tarkoittaa liitettä. Teosluetteloa tehdessä siis jo arveltiin, että Bach ei välttämättä ole itse säveltänyt tätä menuettia, ja siksi teos sijoitettiin teosluettelon liiteosaan.

Anna Magdalena Bachin nuottikirjasta on hyvä englanninkielinen Wikipedia-sivu, jossa on myös mahdollista kuunnella tämä menuetti. Kirjastojärjestelmästä, esim. Piki-verkkokirjastosta, teosta kannattaa hakea kirjoittamalla hakulaatikkoon "bwvanh115", eli teosnumero ilman välilyöntejä. Pikin hakutulos on tällainen.

1 ääntä

Kommentit

Olen tyytyväinen tähän että pyhimys saa tämän emma patsaan