Maria Langin kirjassa Kirsikoita marraskuussa kuoro laulaa kuningas Kustaa V:n surujumalanpalveluksessa Bachin kirkkokantaatin Kun täältä lähden, Herrani…

Kysytty

Maria Langin kirjassa Kirsikoita marraskuussa kuoro laulaa kuningas Kustaa V:n surujumalanpalveluksessa Bachin kirkkokantaatin Kun täältä lähden, Herrani. Miltä äänitteeltä tämän kappaleen voisi löytää?

Vastaus

Vastattu

Bachin kirkkokantaattien määrä on 200 kappaleen paikkeilla. On vaikea sanoa suoraan, mitä kantaattia kirjailija olisi voinut tarkoittaa, sillä "Kun täältä lähden, Herrani" voisi sopia monen teoksen nimeen ja teemaan. Täsmälleen tuon nimistä teosta en kuitenkaan löytänyt.

Kenties kyseessä voisi olla kantaatti BWV161 (Komm, du süsse Todesstunde), BWV125 (Mit Fried und Freud ich fahr dahin) tai BWV12 (Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen)? Kantaatissa BWV49 (Ich geh und suche mit Verlangen) on myös samankaltaisia teemoja.

Teoksia voi olla myös käännetty suomeksi eri tavalla vuosien varrella.

Vaikka kirjailija on maininnut kyseessä olevan kantaatti, mieleen tulee myös Matteus-passio (BWV244). Osa II, loppupuoli, harjoitusnumero 62 kohta "wenn ich einmal soll scheiden" on monesti suomennettu "kun kerran täältä lähden". Esimerkkejä suomennoksista: https://laura.uniarts.fi/xwiki/bin/view/Laura/ViewCollection?id=687e401…

Lastu-kirjastoista löytyy kattavasti Bachin levytyksiä.

3 ääntä

Kommentit

Ruotsinkielisessä alkuteoksessa (Körsbär i november) kappaleen nimeksi annetaan "När jag skall lämna världen", joka on ruotsinkielinen nimi vastauksessa viimeisenä mainitulle Matteus-passion kuoro-osalle "Wenn ich einmal soll scheiden". Tarkoitus on siis melko selvästi ollut viitata siihen.

En ole kysyjä, mutta haluan kiittää Lahtea useista hyvistä vastauksista viime aikoina.
Kiitos - kaunista syksyn odotusta.