Otsikko
Mitä ylimääräistä tietoa voi saada dekkareista?

Kysytty

Mitä ylimääräistä tietoa voi saada dekkareista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos Yleisen Suomalaisen asiasanaston hakukenttään kirjoittaa dekkari* niin sanasto toteaa, ettei sanaa dekkarit käytetä, vaan että käytettävä asiasana on salapoliisikirjallisuus, jonka rinnakkaistermejä ovat jännityskirjallisuus, rikoskirjallisuus ja vakoilukirjallisuus. Näistä sanoista paljastuukin hyvin se mitä nämä kirjat pitävät sisällään. Tämä kuitenkin lienee sitä tarkoittamaasi perustietoa, jota et tarvitse, joten laitan tähän alle muutaman vihjeen, josta saat lisää tietoa dekkareista.
Erinomainen nettisivusto on dekkarinetti, katso http://www.tornio.fi/kirjasto/tuu/dekkarit/
Dekkarinetistä saat paljon tietoa dekkareista.

Suomen dekkariseuran http://www.dekkariseura.fi/ sivuilta huomaat mm., että lokakuun lopussa on ilmestymässä laaja dekkariaiheinen hakuteos Dekkarisankarit – kuka kukin on.

Jos luet mielummin dekkariaiheisia tietokirjoja, katso vaikka kirjaa nimeltä Britti-pulp, siinä on vain 27 sivua. Ari Haasio on kirjoittanut kirjan Kotimaisia dekkarikirjailijoita sekä kirjat Ulkomaisia dekkariklassikoita. 1 ja 2, Ulkomaisia nykydekkarikirjailijoita. 1 ja 2. näihin kaikkiin lähteisiin tutustumalla saat kyllä esitelmäääsi riittävästi tietoa.