Otsikko
Mitä valuuttasäännöstely merkitsi tavalliselle kansalaiselle 1940- ja 50-luvun Suomessa, jos halusi matkustaa ulkomaille? Kuinka paljon valuuttaa sai viedä…

Kysytty

Mitä valuuttasäännöstely merkitsi tavalliselle kansalaiselle 1940- ja 50-luvun Suomessa, jos halusi matkustaa ulkomaille? Kuinka paljon valuuttaa sai viedä mukanaan?

Vastaus

Vastattu

1940-1950-luvuilla valuuttasäännökset muuttuivat lähes vuosittain tai jopa useita kertoja vuodessa.

Päivikki Lehto-Sinisalon julkaisussa Valuutansäännöstelyn vuosikymmenet on kuvattu valuutansäännöstelyn laajuutta eri vuosikymmenillä ja liitteissä on lueteltu kaikki toimenpiteet.

1940-luvun toimenpiteet alkavat sivulta 40, ja niissä on kerrottu mm. kuinka paljon suomalaisia seteleitä tai metallirahoja matkalle saattoi eri vuosina ottaa mukaan ja miten paljon ulkomaan valuuttaa sai viedä tai tuoda maahan.

Esim. sotien välisenä aikana lokakuussa 1940 maasta sai viedä 100 markkaa metallirahoina. Suomen Pankilla oli oikeus myöntää lupia matkakustannuksia vastaavan rahamäärän vientiin. Sotien jälkeen summat alkoivat vähitellen kasvaa: joulukuussa 1948 matkalle lähtijä saattoi ottaa mukaan suomalaisia seteleitä ja vaihtorahoja 10 000 markan arvosta, mutta ulkomaan valuutan vientiin tarvittiin lupa. Kesäkuussa 1952 matkalle lähtijä saattoi passia ja matkalippuja vastaan ostaa Suomesta ulkomaan valuuttaa enintään 5 000 markan arvosta.