Mitä valtiollisia apurahoja / avustuksia kaunokirjailijat voivat hakea? Entä mitä tunnetumpia yksityisiä apurahoja / avustuksia? Ja onko mahdollista hakea…

Kysytty

Mitä valtiollisia apurahoja / avustuksia kaunokirjailijat voivat hakea? Entä mitä tunnetumpia yksityisiä apurahoja / avustuksia? Ja onko mahdollista hakea avustuksia / apurahoja ennen esikoisteoksen julkaisemista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleensä apurahojen ja avustusten saamisen edellytyksenä on näytöt kirjallisuuden alalta. Kaunokirjallisten näyttöjen ei välttämättä tarvitse olla julkaistuja teoksia, vaan voivat olla myös alan julkaisuissa ilmestyneitä artikkeleita, esseitä ja muita vastaavia.

Kulttuurialan säätiöitä ja rahastoja on runsaasti. Ne löytyvät listattuna täältä:
http://www.kulttuuri.net/kulttuurihakemisto/saatiot_ja_apurahat

Näistä tunnteuimpiin kuuluvat:
Suomen Kulttuurirahasto
Taiteen keskustoimikunta
Kordelinin säätiö
Jenni ja Antti Wihurin rahasto

sekä listalta löytymätön Otavan kirjasäätiö:
http://www.otava.fi/yritys/kirjasaatio/fi_FI/etusivu/