Mitä vaatimuksia on asetettu sijaiskodeiksi soveltuville perheille? Minkälaista koulutusta sijaiskodeiksi haluaville perheille annetaan ja kuka sitä järjestää?

Kysytty

Mitä vaatimuksia on asetettu sijaiskodeiksi soveltuville perheille? Minkälaista koulutusta sijaiskodeiksi haluaville perheille annetaan ja kuka sitä järjestää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pelastakaa lapset -järjestön sivuilta löytyy paljon tietoa sijaisvanhemmuudesta. Järjestön mukaan sijaisvanhemmilla tulee olla
-aikaa lapselle
-kiinnostusta ja voimavaroja huolehtia lapsesta, joka ei ole heidän omansa
-kykyä ymmärtää ja auttaa lasta hänen menetyksiinsä liittyvien tunteiden käsittelyssä
-halua tukea lapsen suhteita syntymäperheeseen
-kykyä yhteistyöhön

Järjestö kouluttaa sijaisvanhemmiksi haluavia perheitä sekä yksilöllisesti että PRIDE-valmennuksen avulla.

Lisää tietoa löydät Pelastakaa lapset -järjestön sivulta: http://www.pelastakaalapset.fi/lastensuojelupalvelut/sijaisperhe.php

Sijaisvanhemmuudesta on kirjoitettu myös kirjoja: mm. Kujala, Jaetun vanhemmuuden mahdollisuudet (2003) ja Laurila, Lainaksi annettu lapsi - sijaiskoti - kokemuksia ja ajatuksia (1993).

Myös lehtiartikkeleita aiheesta on kirjoitettu varsin paljon. Niistä saat tietoa Aleksi-artikkelitietokannan kautta. Haun artikkelitietokannasta voit tehdä Helsingin kaupunginkirjaston toimipisteissä itse tai pyytää virkailijaa sen tekemään. Hakusanoina kannattaa käyttää ainakin termejä sijaisvanhemmat, sijaiskodit, sijaiskasvatus.