Otsikko
Mitä tarkoittaa sukunimi 'Elfving'? Mikä on suvun alkuperä?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sukunimi 'Elfving'? Mikä on suvun alkuperä?

Vastaus

Vastattu

Sukunimi-infon mukaan sana elfving on ruotsiksi sukapää vuoden 1865 sanakirjan mukaan. Nimi on yleisempi Ruotsissa kuin Suomessa, joten suvun alkuperään pitäisi tutustua tarkemmin ruotsalaislähteistä. Tietoja suvusta Suomessa löydät sukunimi-infon sivulta: https://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/elfving.html

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Sana "sukapää" yleisnimenä tarkoittaa Cynosurus-sukuisia heinäkasveja (ruotsiksi äxing), joita voitiin viljellä lehmien ja hevosten ravinnoksi.
(Lönnrot 1860: Flora Fennica Suomen kasvisto; Cannelinin ruots.-suom. sanakirja 1939; Nykysuomen sanakirja 1959)

Kansanrunoudessa sulhasta voitiin kuvailla sukapääksi hyödyntäen su-alkusointua.

1900-luvun alkupuolella sukunimiä suomalaistettaessa esimerkiksi jotkut Sundqvistit vaihtoivat nimensä Sukapääksi. (geni.com)

Kansallisbibliografian mukaan Suomessa on useita Elving- tai Elfving-sukuja. Mainitsevat erään niistä olevan Uudestakaarlepyystä ja alkuperäiseltä nimeltään Neostadius.
Jonkun suvun arvellaan olevan kotoisin Lohtajalta.