Mitä tarkoittaa sodanaikaisissa1939-44 kantakorteissa merkintä LTO E 80 ja E 73 g? Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastolle.

Kysytty

Hei, mitä tarkoittaa sodanaikaisissa1939-44 kantakorteissa merkintä LTO E 80 ja E 73 g?
Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastolle.

Vastaus

Vastattu

Vuoden 1943 lääkärintarkastusohjesäännössä koodien merkitykset ovat seuraavat:

  • 73 g. Pitkäaikainen munaistauti (Nephrosis, nephritis chronica. Nephroscleroris. Hypertonia maligna). E viittaa varmasti tai todennäköisesti ohimenevään vikaan, vammaan tai sairauteen.
  • 80. Hartian ja yläraajan viat, vammat ja sairaudet. E-luokituksen selite tässä tapauksessa on "Leikkaushoitoon mahdollisesti soveltuvat tapaukset".