Otsikko
Mitä tarkoittaa sanonta ”kuhan on hänessään”? Ymmärrän sanonnan käyttöyhteyden ”ei se niin tarkkaa ole”, mutta mitä tarkoittaa, että jokin asia on ”hänessään”?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sanonta ”kuhan on hänessään”? Ymmärrän sanonnan käyttöyhteyden ”ei se niin tarkkaa ole”, mutta mitä tarkoittaa, että jokin asia on ”hänessään”?

Vastaus

Vastattu

Kielikello : kielenhuollon tiedotuslehti 3/1990
Irmeli Pääkkönen: Onko ihminen aina hän; onko hän aina ihminen?

"Ihminen ei siis ole aina hän. Mutta on totta toisinkin päin: hän-sanaa käytetään joskus muusta kuin ihmisestä.
Tavallisessa puhekielessä hän saattaa kohdistua viittaamaan sellaiseen asiaan, jota pidetään vähämerkityksisenä
tai ainakin epämääräisenä: sanomme tiedä häntä, kukapa hänen tiennee. Jossakin päin Itä-Suomessa olen lapsuudessani
kuullut sanottavan summittaisuuden ilmauksena koha hää o hänessä, siis jossakin siellä päin, ei hyvin tarkkaan kohdalleen aseteltuna,
esimerkiksi taitamaton parsimus sukan kantapäässä tai koristekiehkura täytekakun päällä".

Toivo Lyyra kirjassaan Tolkku - karjalaista murresanastoa, Ylä-Vuoksen alueella puhuttua (sivu 11) selittää "Koha hää o hänes!" sanonnassa hänes = siinä (mukana)