Mitä tarkoittaa sana tiedote ?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sana tiedote ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hannu Tarmion toimittama "Sanankäytön pikkujättiläinen" määrittelee
tiedotteen seuraavasti:

"Tiedote saattaa jonkin ajankohtaisen asian - yleensä yhden ainoan rajatun tiedon - valitun kohderyhmän tietoon. Tiedotteiksi voidaan lukea myös erilaiset ilmoitukset, kuulutukset, mainokset jne. Yhteistä näille kaikille on pyrkimys tehokkaaseen tiedonvälitykseen, sanoman perillemenon varmistamiseen. Tämän vuoksi tiedote pyritään laatimaan helposti ymmärrettäväksi ja yksiselitteiseksi."

Irma Revon ja Tahvo Nuutisen "Aikuisten viestintätaito" sanoo:

"Kirjalliset tiedotteet sopivat silloin, kun tiedotettava asia on ajankohtainen ja tietylle kohderyhmälle tarkoitettu. Aikatauluista, toimintaohjeista ja tapahtumista kerrotaan tiedotteilla. Kokouskutsut, jäsentiedotteet ja esim. vakuutusyhtiöiden palvelutiedotteet kuuluvat tähän ryhmään..."