Mitä tarkoittaa sana anger esimerkiksi sukunimissä Angerkoski ja Angervuo?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sana anger esimerkiksi sukunimissä Angerkoski ja Angervuo?

Vastaus

Vastattu

Suomen murteiden sanakirjan mukaan ankeriasta ja angervoa tarkoittavat anger- tai anker-alkuiset sanat ovat kietoutuneet toisiinsa paitsi äänneopillisista myös kansanetymologian pohjalta selittyvistä syistä. Anger voi viitata siis joko ankeriaaseen tai angervoon. Sukunimet -teoksessa mainitaan vain Angeria, joka on peräpohjalainen nimi. Peräpohjolassa tunnetaan kasvinnimitys angeria "mesiangervo".

Suomen murteiden sanakirja 1. osa: a-elää (1985)

Pirjo Mikkonen ja Sinikka Paikkala: Sukunimet (2000)