Otsikko
Mitä tarkoitettiin kiertokoululla?

Kysytty

Mitä tarkoitettiin kiertokoululla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiertokoulu on alkuaan kirkon perustama, 1700-luvun lopulla yleistynyt alkeiskoulu, joka siirtyi paikasta toiseen. Kiertokoulussa opetettiin yleensä sisälukua, kristinoppia ja laskentoa. Kiertokoulu on saanut alkunsa, kun Juhana Gezelius vaati 1600-luvun loppupuolella rovasteja hankkimaan seurakuntiin yhden tai useamman henkilön, joka pientä palkkaa vastaan opettaisi kansaa lukemaan kiertämällä eri kylissä.

Kiertokoulu oli suosittu etenkin 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa. Se siirtyi kylästä toiseen viipyen tarpeen mukaan muutamia viikkoja kullakin paikkakunnalla. Usealla paikkakunnalla kiertokoulu korvasi vielä pitkälle 1900-luvulle kiinteästi paikallaan olevan kansakoulun.

Lähteet:
http://www.kirjastovirma.net/koulut/kestila/02

http://www.mikkeli.fi/fi/sisalto/03_mikkeli_tieto/02_historia/12_kouluh…

http://www.genealogia.fi/stutkyh/sssry/prlukuki.htm

Facta tietopalvelu (WSOY)

12 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mummoni kävi kiertokoulua 6 viikkoa ja osasi ihmeen hyvin lukea ja laskea. Kirjoittamisessa oli hankaluutta. Ihailen häntä,kun vertaan itseeni paljon enemän oppineena ja kielitaitoisena.

Mummoni joka oli syntynyt v.1874 oli lukutaidoton ja käytti puumerkkiä asiakirjoissa. Äitini joka oli syntyny 1908 oli käynyt kierokoulua.Hän osasi lukea ,laskea ja kirjoittaakkin jollakin lailla. Kyllä suomessa on mennyt kehitys eteenpäin, koska itse olen syntyny 1941 käytän tietokonetta,älylaitteita ja jonkinerran osaan vieraita kieliä.
Kellään ei pitäis olla syytä valittaa.