Mitä tapahtuu kadulle heitetyille tupakantumpeille? Entä, kun ne päätyvät viemäriverkostoon?

Kysytty

Mitä tapahtuu kadulle heitetyille tupakantumpeille?
Entä, kun ne päätyvät viemäriverkostoon?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tupakantumpit ovat sekajätettä.
Pääkaupunkiseudun osalta sekajäte hyödynnetään kaukolämmöksi ja sähköksi, kun Vantaan Energian jätevoimala otetaan käyttöön syksyllä 2014. Samalla sekajätteen kaatopaikkakäsittely päättyy. http://www.hsy.fi/jatehuolto/jatteiden_lajittelu/sekajate/Sivut/default…

Viemäriverkoston osalta saimme vastauksen Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY:n ympäristöasiantuntijalta:

”Viemäriverkostoon heitetyt tupakantumpit voivat aiheuttaa tukkeumia viemäriputkistossa. Tupakantumppi voi jäädä kiinni viemäriputken mutkakohdan saumaan, jonka ympärille alkaa kerääntyä muuta viemäriin heitettyä roskaa ja rasvaa, mikä ajan kuluessa aiheuttaa viemäriputken tukkeuman. Tukkeumasta aiheutuu aikaa myöten akuutti putkitukos taloyhtiöissä tai jäteveden ylivuoto joko jätevesiverkostossa tai –pumppaamolla.
Jos tupakantumppi ei jää kiinni viemäriputkistoon, päätyy se HSY:n toiminta-alueella Viikinmäen tai Suomenojan jätevedenpuhdistamoon. Kiinteä jäte, kuten tupakantumpit, poistetaan jätevedenpuhdistuksen alussa mekaanisessa puhdistuksessa. Jätevedestä poistettu kiinteä jäte kuljetetaan monivaiheisen käsittelyn jälkeen Vantaan Energian jätevoimalaan.
HSY:n toiminta-alueella heitetään viemäreihin ylimääräistä roskaa vuosittain yli miljoona kiloa. Tämä kertoo siitä, että viemärin käyttäminen roskiksena on yleinen ongelma. Viemäriin kuuluu laittaa vain pöntön huuhteluvedet, astian- ja pyykinpesuvedet sekä peseytymisessä ja siivouksessa käytetyt vedet.”

4 ääntä

Kommentit

Pitäis ihmisiä enemmän informoida, mitä sinne viemäriin saa laittaa! Varsinkin katu-&pihaviemäriin. Ehdottomasti aattelin että tumpit viemäriin eikä kadulle/pihalle.
Infotkaa että ihmiset tietää tehä oikean ratkaisun!!