Mitä tapahtuu esim.postin lähetyksille jotka eivät tavoita vastaanottajaa eikä lähettäjää ole merkitty tms eli ei voi pistää bumerangina takaisinkaan

Kysytty

Mitä tapahtuu esim.postin lähetyksille jotka eivät tavoita vastaanottajaa eikä lähettäjää ole merkitty tms eli ei voi pistää bumerangina takaisinkaan

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Postin jakelusta säädetään Postilaissa 415/2011 https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110415. Siitä voi lukea, että postilähetykset, joiden vastaanottajan tai lähettäjän osoitetta posti tai vastaava ei saa selville, tulee toimittaa Liikenne- ja viestintäviraston käsiteltäväksi (§54). Pykälissä 57-59 kerrotaan, mitä Liikenne- ja viestintävirastossa tapahtuu. Postilähetys avataan ja sisällöstä tutkitaan saajan tai lähettäjän tietoja:

§57 "Liikenne- ja viestintävirastossa perillesaamatonta lähetystä käsittelevä henkilö saa avata postilähetyksen vain toisen henkilön läsnä ollessa. Avatun postilähetyksen sisältöä ei saa tarkastaa laajemmin kuin on tarpeen avaamisen syyn vuoksi. Avatun lähetyksen päällykseen tai lähetyksen mukana seuraavaan erilliseen liitteeseen on merkittävä avaamisen syy, aika ja paikka sekä säännös, jonka nojalla lähetys on avattu. Avaajien on allekirjoitettava merkintä. Avaamisesta on tehtävä myös 55 §:ssä tarkoitettu pöytäkirja."

Jos joko lähetyksen vastaanottajan tai lähettäjän osoite saadaan selville, se palautetaan postille tai vastaavalle toimitettavaksi perille pykälässä §57 mainittujen merkintöjen kanssa. Jos tietoja ei saada edes avaamalla lähetys, se säilytetään 6 kuukautta, jonka jälkeen se hävitetään tarkoituksenmukaisella viestin luottamuksellisuuden takaavalla tavalla.

2 ääntä

Kommentit

Muistuttaisin lisäksi että laki ei koske vain Posti-nimistä yritystä, vaan kaikkia postinjakeluoperaattoreita, kuten lain muotoilusta ilmenee.

Kiitos muistutuksesta! Tämä tosiaan näkyy laista selvästi. Lisäsin tuohon vastauksen tai vastaava postin jälkeen. Se unohtui minulta alkuperäisestä muotoilusta, kun vastasin hiukan liian kapeasta näkökulmasta kysyjän esimerkkinä mainitseman postin näkökulmasta.
Kysy kirjastonhoitajalta -toimitus