Mitä tammeen liittyviä uskomuksia, rituaaleja, myyttisiä esineitä, hahmoja, olentoja ym ym suomalaisessa mytologiassa esiintyy? Wikipedia avasi aika paljon,…

Kysytty

Mitä tammeen liittyviä uskomuksia, rituaaleja, myyttisiä esineitä, hahmoja, olentoja ym ym suomalaisessa mytologiassa esiintyy? Wikipedia avasi aika paljon, mutta onko asiasta mitään tarkempaa tietoa tai yksittäisiä esimerkkejä? Oliko pyhillä lehdoilla jotain tekemistä tammeen liittyvien myyttien kanssa vai ovatko ne täysin erillisiä uskomuksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aimo Turusen kirjassa Kalevalan sanat ja niiden taustat (Karjalaisen kulttuurin edistämissäätiö 1979) kerrotaan, että iso tammi kuuluu virolais-suomalaisten myyttirunojen vanhimpaan kerrostumaan ja se pohjautuu aiheltaan muinaisitämaisiin ja paleoarktisiin maailmanpuukuvitelmiin. Sellaisena tällä runolla on liittymäkohtia Maailmansyntyrunoon, Tulen syntyyn ja Päivän päästöön. Runosta on esitetty erilaisia tulkintoja. Uno Harva, Y.H.Toivonen ja Martti Haavio ovat pitäneet sitä Linnunradan syntykertomuksena ja samalla esittäneet sille vastineita Aasiasta m. Taka-Intiasta ja Etelä-Amerikasta.
Juha Pentikäisen kirjassa Kalevalan mytologia ( Gaudeamus 1987) todetaan Ison tammen myöhempien versioiden kantana olleen Oluenvaahtotammiruno, jossa on korostunut runon käyttöyhteys juomalauluna.

Aimo Turusen kirjassa sanan hiisi kerrotaan ilmaisevan metsikköä, pyhää metsikköä. Pakanallisen ”uhripaikan, pyhän metsän” ohella sana merkitsi etäistä, käymätöntä korpea ja yleensä kammottavaa paikkaa. Tällöin se usein liittyy myöhempään, skandinaavisperäiseen käsitykseen vuoresta vainajain olinpaikkana.
Edellä olevista kirjoista löytyy yksityiskohtaista tietoa Kalevalan sisällöstä, mutta sanojen iso tammi ja hiisi keskinäistä yhteyttä ei valitettavasti löytynyt.