Otsikko
Kaipaan tietoa tukiviittomista. Ei siis varsinaisista kuurojen viittomista, vaan puheen kehityksen ja ymmärryksen tueksi käytettävistä viittomista. Hakusanalla…

Kysytty

Kaipaan tietoa tukiviittomista. Ei siis varsinaisista kuurojen viittomista, vaan puheen kehityksen ja ymmärryksen tueksi käytettävistä viittomista. Hakusanalla tukiviittomat tuli vain yksi viite, jonka jo varasin (Flip, flop / Hannele Rabb). Onko jotain olemassa dvd-muodossa tai muut kirjatkin toki kiinnostavat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Papunet-sivustolla, jonne on koottu tietoa puhevammaisuudesta ja eri kommunikointikeinoista, on jonkin verran tietoa tukiviittomista. Sivuilla on myös joitakin videoita.

http://papunet.net/tietoa/kommunikointikeinot/viittomat/tukiviittomat.h…

Helmet-kirjastoissa on yksi cd-rom: Viittomaseikkailu / suunnittelu ja toteutus: Johanna Koivunen, Petri Virtanen (1999), ja myös toinen kirja: Ideoita ja ajatuksia : opas tukiviittomien opettajille / Anu Autio & Sanna Ylijoki (2007). DVD-muodossa tietoa ei löytynyt.

Joitakin tutkimuksia on tehty tukiviittomista:

- Kokemuksia tukiviittomisesta: "Sehän on perheen ja ryhmän opettamisen ja oppimisen vahvuus, se ei koskaan mee hukkaan" / Eila Siltala. (Pro gradu -työ : Jyväskylän yliopisto, erityispedagogiikan laitos, 2004)
- Tukiviittomat 1 / julk.: NeuroCity, Suomen kuntoutus- ja kehityssäätiö ; asiantuntijana Miia Lindholm. (cd-rom, Rymättylä : Suomen kuntoutus- ja kehityssäätiö, 2003)
- Tukiviittomia / [työryhmä: Pentti Laaksonen, Olli Varonen, Kirsi Torkkeli]. (cd-rom, [Mikkeli] : Mikael-koulu, 2002)

Myös muutama lehtiartikkeli aiheesta löytyy:

- Satakielessä viestitään sanoin, kuvin ja tukiviittomin / Hyttinen Heli (Lastentarha 2003, nro 4, s. 54-55
- Tukiviittomista, lauluista ja kuvista vauhtia puheen kehitykselle / Ylikoski Päivi (Ketju, 1999, nro 5, s. 17-18.