Mitä Suomutunturi tarkoittaa? Siis mitä sana suomu tarkoittaaa tunturin nimenä? Onko se saamelainen sana vai mistä se tulee?

Kysytty

Mitä Suomutunturi tarkoittaa? Siis mitä sana suomu tarkoittaaa tunturin nimenä? Onko se saamelainen sana vai mistä se tulee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomu on mukailtu saamenkielestä mutta sen alkuperästä ei voi sanoa varmaa koska nimi viittaa unohtuneeseen Vuotson/Sompion saamenkieleen.
Kuitenkin cuomus = suomu ja cuoma = kalannahka. Suomalainen paikannimikirja (Karttakeskus 2007)toteaa että Suomu-alkuisten paikannimien alkuperää ei tiedetä mutta ne voivat olla saamelaislähtöisiä.