Kun on saanut jotakin konkreettista valmiiksi eli luonut jotakin uutta, tuntuu mukavalta ottaa rento asento ja ihailla aikaansaannostansa. Näin esimerkiksi…

Kysytty

Kun on saanut jotakin konkreettista valmiiksi eli luonut jotakin uutta, tuntuu mukavalta ottaa rento asento ja ihailla aikaansaannostansa. Näin esimerkiksi taiteessa, rakentamisessa yms jossa työtä voi havannoida. Onko tähän löydetty psykologisia perusteita tai syitä?

Vastaus

Vastattu

Muun muassa kirjassa Tekstejä ja kangastuksia : puheenvuoroja käsityöstä ja sen tulevaisuudesta on käsityöläisten pohdintoja käsitöiden tekemisen sosiaalisista ja psykologisista vaikutuksista (https://www.finna.fi/Record/arto.1083925). Käsin tekemisen on katsottu jo itsessään olevan hyvinvointia kasvattavaa, ja valmiiksi saamiseen liittyy ainakin tyydyttävä tunne omasta onnistumisesta, osaamisesta ja valmiiksi saamisesta.

Valmiiksi saamisen nautintoa on tutkittu ainakin motivaatiopsykologian alalla. Esimerkiksi tavoiteorientaatioteoria on keskittynyt analysoimaan tekijän sisäistä ja ulkoista motivaatiota erilaisissa projekteissa. Näimä teoriat selittävät osaltaan sitä, miksi toiset nauttivat enemmän tekemisestä ja toiset valmiiksi saamisesta. Motivaatiopsykologiasta on ilmestynyt Suomessa ainakin kirja Mikä meitä liikuttaa? Motivaatiopsykologian perusteet (2017; https://www.finna.fi/Record/3amk.268842 ).

Mitä fyysiseen ja muuhunkin tekemiseen tulee, hormoneilla on tutkitusti paljonkin tekemistä hyvän olon kanssa. Esimerkiksi dopamiinista ja endorfiinista puhutaan niin sanottuina onnellisuushormoneina, joita erittyy suurella osalla ihmisiä liikkuessa ja onnistumisen kokemuksia saataessa. Hyvän mielen hormoneista on juttu esimerkiksi Hyvä terveys -lehden artikkelissa: https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mieli/hyva_mieli_hormoneilla