Mitä sukunimeni Sekirkina tarkoittaa ja mistäpäin se alunperin tulee?

Kysytty

Mitä sukunimeni Sekirkina tarkoittaa ja mistäpäin se alunperin tulee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyimme nimestä Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin kirjastolta.

He kertovat, että missään heidän kirjastossa olevassa venäläisiä sukunimiä käsittelevissä hakuteoksissa ei mainita sukunimeä ”Sekirkin” (mask.) tai ”Sekirkina” (fem.).

Internetistä he sitä vastoin löysivät sivun, josta löytyi tieto, että nimi on venäläistä alkuperää tai valkovenäläistä, ukrainalaista… – lähde kertoo myös muista mahdollisuuksista. Nimen oletetaan olevan peräisin varhaisten kantajiensa nimestä, lempinimestä tai ammatista.

Edelleen sivu kertoo, että sukunimi ei ole Venäjällä kovin yleinen. Aristokraattien säätyyn kuuluvista pihkovalaisista pajareista sukunimeltään ”Sekirkin” on mainintoja 1500-1600 –luvun kronikoissa. Sukunimen historialliset juuret löytyvät muinaisen Venäjän väestöluetteloista Iivana Julman ajoilta.
http://www.onomastikon.ru/proishogdenie-familii-sekirkin.htm