Mitä seuraavat nimet tarkoittavat: Olivia, Ida.

Kysytty

Mitä seuraavat nimet tarkoittavat: Olivia, Ida.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kummankin nimen merkitystä ja alkuperää on tiedusteltu meiltä ennenkin. Löydät aiemmat vastaukset palvelumme arkistosta: http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/arkisto.aspx
Kirjoita hakusanoiksi "etunimet Olivia" tai "etunimet Ida".

Aiempiin vastauksiin viitaten:

Olivia on latinaa ja tarkoittaa oliivipuun lehvää. Oliverin (johdettu latinan oliivipuuta tarkoittavasta sanasta "olivarius") sisarnimi. Vanhempi muoto nimestä on Oliva.

Ida on lyhentynyt ilmeisesti ida- ja idu-alkuisista nimistä, joiden on oletettu merkitsevän työtä ja toimintaa. Suomen ortodoksinen kalenteri viittaa Iidan kohdalla nimeen Stefanida, joka on ortodoksisen perinteen mukaan marttyyri 100-luvun puolivälistä.

Etunimitietoa löydät esimerkiksi seuraavista lähteistä:
Vilkuna, Kustaa: Etunimet.
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja.
Saarikalle, Anne & Suomalainen, Johanna: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön.