Otsikko
Mitä Saamelainen Sukunimi Vuotunki tarkoittaa? Onko olemassa paikka mikä on Vuotunki niminen esim. järvi? Paljonko Vuotunkeja on?

Kysytty

Hei! Mitä Saamelainen Sukunimi Vuotunki tarkoittaa? Onko olemassa paikka mikä on Vuotunki niminen esim. järvi? Paljonko Vuotunkeja on?

Vastaus

Vastattu

Vuotunki-nimen alkuperää käsittelevät mm. T. I. Itkonen ja A. Räisänen artikkeleissaan. Nimi saattaa johtua saamen verbistä vuottet, ‘jäljittää, löytää  (jonkin eläimen) jäljet’. Nykypohjoissaamessa sana on vuohttit.

Vuotunki paikannimenä esiintyy lähinnä Kuusamon alueella, esimerkiksi Vuotunkijärvi. Vuotunkia sukunimenä voi tutkia kuusamolaissuvuista tehdyistä sukuselvityksistä.

Artikkelit:

Itkonen, T. I. (1920). Lappalaisperäisiä paikannimiä suomenkielen alueella. Virittäjä, 24, 49. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/virittaja/article/view/27779.

Räisänen, A. (2005). Saamelaisjäljet Kuusamon ja Posion paikannimistössä. Virittäjä, 109(3), 336. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/virittaja/article/view/40417.