Mitä ovat siskopuoleni lapset omille lapsilleni?

Kysytty

Mitä ovat siskopuoleni lapset omille lapsilleni?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sisarusten lapset ovat keskenään serkkuja. Serkuksia ovat siis henkilöt, joilla on yhteinen isoäiti tai isoisä. Sisarpuolten lapsia eli serkuksia, joiden isovanhemmista vain toinen on sama, kutsutaan joskus serkkupuoliksi tai puoliserkuiksi, mutta näitä nimityksiä ei löydy esim. Kielitoimiston sanakirjasta. Serkku-nimitystä voidaan käyttää siis myös sisarpuolten lapsista.

A. Miettinen määrittelee puoliserkut näin: "Puoliserkut ovat myös sisarusten lapsia, mutta nämä sisarukset ovatkin keskenään vain puolisisarukset. Toisella heistä on eri isä tai äiti kuin toisella. Puoliserkut jakavat keskenään 6,25 % yhteistä perimää. Tämä on sama määrä kuin tarkasteltavalla henkilöllä on serkkunsa lapsen kanssa. Käytännössä heitä Suomessa pidetään kuitenkin serkkuina." Ks. Serkkupuolia, onko heitä? | HuMo-gen (humogen.net)

Muita lähteitä:

Kielitoimiston sanakirja - Kotimaisten kielten keskus (kotus.fi)

Serkku – Wikipedia

Rakkaalla serkulla on ollut monta nimeä – orpana jäi jalkoihin, uusperhe toi bonusserkut | Yle Uutiset

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jos yhteistä perimää on vain 6,25%, niin kyse on täysin erilaisista eliölajeista. Kaikilla ihmisillä suurin osa perimästä on yhteistä muiden ihmisten kanssa ja hyvin suuri osa kaikkien nisäkkäiden kanssa ja iso osa kaikkien eläinten kanssa, mutta yhteistä perimää meillä on myöskin kaikkien kasvien, sienten, levien ja bakteerien kanssa -- ihan kaikkien Maapallomme eliöiden kanssa, joilla ylipäätään on DNA.