Mitä on tehty tunnistamattomille ruumiille vuosisadan 1800 ajalla Suomessa? Onko niitä haudattu? Ja mitä hautakiviin/-risteihin on kirjattu?

Kysytty

Mitä on tehty tunnistamattomille ruumiille vuosisadan 1800 ajalla Suomessa? Onko niitä haudattu? Ja mitä hautakiviin/-risteihin on kirjattu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vielä 1800-luvulla hautaustoimitukset jaettiin neljään ryhmään: julkiseen, hiljaiseen, paheelliseen ja häpeälliseen hautaukseen. Vuoden 1869 Kirkkolain 88 pykälässä säädetään, että ”se jostakin seurakunnasta kuollut, josta ei tiedetä kuka hän on taikka missä hänen oikea kotonsa on ollut” haudataan hiljaisuudessa. Hiljaisen haudansiunaamisen toimittaa pappi, mutta ilman minkäänlaisia menoja, puheita, saarnaa ja kellojen soittamista. Tämä pykälä kumottiin 1910. Tuntemattomien ruumiita haudattiin nälänhädän ja koleraepidemian aikana joukkohautoihin. En onnistunut selvittämään mitä tuntemattomien haudoille oli kirjoitettu. Lähteitä: Pentikäinen, Juha : Suomalaisen lähtö, 1990. s. 126- , Levähdyspaikka : Vantaan seurakuntien hautausmaat keskiajalta nykypäivään, 2004, s. 44- , Kircko-laki ja ordningi 1686, 1986, s. 74-78, Suomen suuriruhtinanmaan asetuskokoelma 1869, asetus 30, s. 22-23. Forsius, Arno : Hautauskulttuurin vaiheita Suomessa http://www.saunalahti.fi/arnoldus/hautaus.html .